Том Дъв
Един от първите уроци в науката, как да плаваме, е този, че ветроходната яхта не може да върви срещу вятъра. Ако насочите носа й срещу него, тя ще спре и ветрилата ще се развеят като знамена. Ветроходците достигат до местоназначението, като плават в лавировка първо на единия халс, а след това на другия. При плаване на остър курс спрямо вятъра настройката на ветрилата не е сложна. Те се нагласяват веднъж на всеки халс, като са нужни корекции на курса, за да работят оптимално. Основното при управление на лавировка е курсът на лодката да е възможно най-остър спрямо вятъра, без да се губи скорост. Това става, като натегнете грот и генуа шкотите така, че ветрилата да са близо до диаметрална равнина (ДР) на лодката. Повечето яхти лавират със стаксел, който почти докосва краспиците, и с грот гик, сочещ ръба на входния люк. Внимателно насочете носа на лодката към вятъра, като наблюдавате началото на вътрешната страна на стаксела. Когато той започне да се набръчква и огъва, сте се насочили твърде много срещу вятъра. Леко върнете в положение да се изпънат отново ветрилата. Ако те са настроени правилно, гротът ще започне да се набръчква в същото време, когато се наруши и формата на предната част на стаксела. Регулирането на ветрилата е по-лесно, ако се поставят т. нар. индикатори (тънки лентички от лека материя) от двете страни на ветрилото, приблизително на 1/3 от височината му от палубата.Ъгълът между желания курс и курса при лавировката би трябвало да бъде около 45°. Необходимо е да проверите ветровите индикатори на топа на мачтата и вантите, за да се убедите в посоката на вятъра (уиндексът със странични рамена на 45° е голяма придобивка при лавировка). Индикаторите (от тънки ленти) ще показват ъгъл около 45° от ДР при условие, че крайната точка е точно срещу вятъра. Ако настоящият ви курс е 45° спрямо посоката на вятъра, новият курс на другия хале ще бъде отново 45°. Следователно ще правите завой (смяна на халса) на 90°.
Преди смяна на халса намерете земен ориентир, който е на прав ъгъл спрямо ДР на лодката. След завоя трябва да се насочите в посока към ориентира. Преди да започнете промяната на курса, повторете си на ум последователността на действията. Дайте сигнал на екипажа за началото на поворота (завоя), освободете „стария“ стаксел-шкот, продължете маневрата, докато екипажът настройва новия. На малки лодки поддържайте оптимален крен чрез преместване към наветрения борд. Когато подготвите маневрата си, изпълнението й ще стане автоматично и без изненади. За да запазите скорстта на лодката, започнете поворота с леко налягане върху щурвала или румпела. Постепенно увеличете скоростта на завоя, докато лодката е срещу вятъра. След това започнете да изправяте кормилото. Когато лодката бъде на новия крус, кормилото трябва да е в средата. Намалете движението му, за да престане влаченето на вода. Опитайте се да чувствате естествените маневрени качества на лодката. Когато ветрилата са настроени точно, индикаторите ще са успоредни и ще сочат точно назад. За да се разбере „точката“ на нарушаване на работата на ветрилата при плаване на остри курсове, се прави серия от малки промени в курса. Стакселът е по-чувствителен към промените на вятъра от грота. Създайте си навик да използвате предния край на стаксела като критерий за курса спрямо вятъра.
ЛАВИРАНЕТО
След като изминете известно разстояние на единия халс, трябва да обърнете на другия и да плавате на него. Гротът ще се премести на другия борд на лодката без промени, но стакселът трябва да се пренастрои. Когато се прави завоят, освобождава се подветреният шкот и стакселът се настройва с наветрения. Важно е избирането на точния момент на извършване на това. Ако стакселът е настроен твърде бързо, той ще застане обратно срещу вятъра и лодката ще спре. Ако се нагласи твърде бавно в началото, ветрилото няма да работи оптимално и ще са необходими големи усилия да се донастрои. Има два секрета за шлифовене на лавировъчната техника:
първо – предвидливи и внимателни движения, второ – съставяне на предварителен план. Мислено се поставете извън лодката и си представете последователността на действията. Едва след това извършете завоя. Преди лавировка погледнете първо точката, която искате да достигнете. Забележете ъгъла между курса на вашата лодка и мислената линия, свързваща началната и крайната точка.
Кога да лавираме?
Ако питате опитен шкипер дали е по-добре да направите два дълги халса до знака или множество по-малки, отговорът ще бъде: „Стойте близо до прекия курс.“ Отклонение на големи разстояния от него ви излага на по-големи загуби или печалби от останалите. Така вие също се отдалечавате от директния път до крайната точка. Движението близо до пряката линия изисква честа смяна на курса. От добре изпълнен поворот лодката губи малко скорост, от небрежните се губи много. Късите халсове изискват добра техника при лавиране. Изминете две или три лодъчни дължини, обърнете на другия халс и повторете маневрата колкото пъти можете, докато лодката спре. Опитен ветроходец може да лавира на къси халсове много време, без да спира лодката, докато новакът може да спре на втория или третия път. Тайните са отново плавност и предвидливост. За да тренирате къси халсове, изберете буй точно срещу вятъра. Плавайте към него, като сменяте халсовете толкова често, колкото е възможно. Всеки път използвайте брегови знаци на 90° спрямо вашия курс. При промяна в посоката на вятъра можете да промените халса или да промените курса на същия халс. Посоката на изменение на вятъра определя какви действия да се предприемат. Ако смяната на посоката кара стаксела да се набръчква в предната си част и индикаторите на вантите сочат назад, това е заход, т. е. вятърът се е завъртял срещу носа на лодката и трябва да смените халса. Ако индикаторите увеличат ъгъла си спрямо ДР, това е отход и е необходимо да качите срещу вятъра. Основно правило е да се променя халсът при заходи, а при отходи да се управлява на по-остър курс спрямо пряката линия. Преди смяна на халса се убедете, че вятърът действително променя посоката си, а не вие да сте се отклонили от курса. Управлението при лавировка трябва да е внимателно, плавно, леко и в тон с естествената повратливост на лодката.